Latest Post :
Home » , , , » Kumpulan Osbon Dan Boboi Semakin Mengganas

Kumpulan Osbon Dan Boboi Semakin Mengganas

{[['']]}
                                         Kumpulan Osbon

Maharaja Lawak Mega (MLM) kini hampir tiba ke kemuncaknya apabila empat peserta iaitu kumpulan Boboi, Osbon, Saehu dan Syok mara ke gelanggang akhir yang akan berlangsung dari Stadium Melawati, Shah Alam minggu depan.
Berdasarkan pemerhatian penulis dan sambutan peminat MLM, Boboi dan Osbon dilihat calon terbaik untuk memenangi pertandingan itu sekaligus merangkul hadiah utama iaitu wang tunai bernilai RM350,000.
Ini kerana kedua-dua kumpulan ini dilihat begitu konsisten dalam mempersembahkan jenaka mereka sehingga membuatkan stadium dan dewan pertandingan sentiasa gamat dengan gelak tawa penonton.
“Lihat sahaja Osbon dan Boboi, mereka begitu konsisten dan menghiburkan. Penonton boleh rasai sendiri watak diketengahkan, mereka berlakon, berlawak dan punchline persembahan sangat baik,” kata juri tetap MLM, Datuk Redzuawan Ismail atau Chef Wan seperti yang dilaporkan dalam Sinar Harian.
Contoh terbaik boleh dilihat dalam persembahan mereka di peringkat separuh akhir lepas.
Tatkala kumpulan Osbon dibarisi Os dan Abon muncul di pentas, penonton sudah ketawa geli hati melihat gaya mereka sebagai Bawang Putih dan Bawang Merah.
Lawak bersahaja bersulam dengan loghat bahasa ‘jawa’ Bawang Putih (Abon) yang enggan meminjamkan buaian kepada Bawang Putih (Os) untuk memikat Putera Raja, menggamatkan lagi suasana.
Penyudah persembahan dengan aksi Bawang Merah memanggil ibunya yang juga ‘ikan kaloi’, membuktikan kumpulan ini membuat homework yang cukup baik sehingga berjaya meraih pujian daripada barisan juri.
Persembahan pusingan kedua dengan bertemakan kisah hidup keluarga daripada Osbon juga tidak mengecewakan dengan menceritakan kehidupan antara seorang datuk bersama cucunya dengan prop berlatar belakangkan pondok di berdekatan ladang getah.

                                       Kumpulan Boboi.

Begitu juga dengan Boboi.
Kumpulan Boboi yang diterajui oleh Afdlin Shauki dan Harun Salim Bachik, menampilkan persembahan yang tidak kurang hebatnya dengan kisah dongeng Puteri Gunung Ledang bersama Si Bongkok.
Manakala persembahan kedua mereka, dengan aksi bersahaja meniru program RM1,000,000 Money Drop yang diacarakan oleh pengacara sebenar, Datuk AC Mizal.
Malah pentas MLM menjadi gamat dengan hilai tawa penonton tatkala Harun muncul di pentas dengan gaya Puteri Gunung Ledang berserta lagu Asmaradana.
Tidak cukup dengan itu, mereka turut menggamatkan pentas dengan persembahan keduanya yang menampilkan jalan cerita mengenai seorang datuk yang bergaya rocker bersama cucunya.
Bagi penulis, bukan senang untuk membuatkan orang ramai ketawa tetapi Boboi dan Osbon nampak begitu mudah untuk ‘mencairkan’ baik hati penonton di dewan mahupun di rumah.
Melihat kelibat mereka saja sudah boleh membuatkan penonton tersenyum sendiri.
Dan satu perkara yang menarik, kedua-dua kumpulan ini tahu bagaimana untuk membuatkan persembahan mereka ‘hidup’, lancar dan teratur.
Ada saja modal untuk mereka jadikan bahan bagi membolehkan penonton tidak kering gusi.
Apapun segalanya akan terjawab minggu depan, keputusan siapakah yang akan muncul sebagai juara bergantung kepada aspek permarkahan yang melibatkan 30% undian penonton dan 70% markah dari juri.
Seperti biasa akan ada juri jemputan selain juri tetap iaitu Chef Wan, Datuk Siti Nurhaliza dan lagenda bola sepak, Zainal Abidin Hassan.
Siapakah pilihan anda agaknya?

Oleh SYAHRIL A. KADIR
Share this article :

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Gosip Terkini - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger