Latest Post :
Home » , , » Jakim Siasat Dakwaan Lagu Jaclyn Victor Sentuh Sensitiviti Agama

Jakim Siasat Dakwaan Lagu Jaclyn Victor Sentuh Sensitiviti Agama

{[['']]}
  

Lirik Lagu Harapan Bangsa – Jaclyn Victor

Bapa engkaulah harapan negara ini
Kaulah satu-satunya harapan di bumi Malaysia
Yesus engkaulah harapan segala bangsa
Nyatakan lah kebenaran mu

Korus:
Setiap suku setiap kaum dan setiap bangsa
Kan menyembah di tahta mu
Dan nyatakan bahwa yesus lah tuhanku
Ku dengar suara aliran sungaimu
Membanjiri hati umat mu di Malaysia
Kami sangat rindu
Kau kan pulihkan Malaysia

Harapanku


Tuhan pulihkan negaraku Malaysia
Kaulah satu-satunya harapan segala bangsa
Beri pengharapan kepada yang terhilang
Bebaskan semua pemulihan mu

[Ulang Korus]

Malaysia arah tujuanmu kan berubah
Engkau tidak akan sama lagi
Engkau akan melihat perubahan nyata
Setiap bangsa kan mengalami pemulihan pemulihan

[Ulang korus] x2


PETALING JAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedang menyiasat dakwaan lagu ‘Harapan Bangsa’ nyanyian Jaclyn Victor menyentuh sensitiviti penganut agama lain di negara ini.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha pada Jumaat memberitahu mStar Online bahawa jabatan itu mengambil perhatian terhadap gesaan segelintir pihak yang meminta siasatan dibuat berhubung perkara itu.

“Jakim sedang menyiasat mengenai dakwaan itu sama ada ia benar atau tidak dikatakan menyentuh sensitiviti penganut agama lain di negara ini.

“Kami juga akan membuat penelitian secara telus mengenai sumber, sasaran dan tujuan lagu berkenaan sewajarnya,” katanya.

Beliau mengulas mengenai gesaan Ahli Majlis Tertinggi Umno yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zakarshi yang menggesa Jakim supaya menyiasat lagu ‘Harapan Bangsa’ nyanyian Jaclyn Victor itu.

Othman menambah, siasatan yang dilakukan oleh Jakim bertujuan untuk memperoleh pengesahan sebenar bagi mengelak kekeliruan masyarakat terutama umat Islam di negara ini.

Sebuah akhbar berbahasa Melayu pada Jumaat melaporkan Dr Mohd Puad dipetik sebagai berkata lagu berkenaan tidak sesuai disiarkan kerana bimbang akan menimbulkan keresahan dalam kalangan penganut agama lain yang mungkin menganggapnya sensitif.

"Setelah meneliti lirik lagu ini, pada rangkap korusnya ada menyebut `setiap suku, setiap kaum dan setiap bangsa kan menyembah di tahtah (takhta) mu' memberi gambaran seolah-olah orang Melayu Islam juga begitu.

"Dia (Jaclyn) kena sensitif, dalam lirik itu juga jelas menunjukkan `Yesus (Jesus) adalah tuhanku'. Kalau dia sebut setiap penganutmu, orang faham penganut agamanya (Kristian) saja tetapi jangan sebut setiap suku, kaum dan bangsa di negara ini yang turut meliputi orang Melayu,” katanya.

Selain Jakim, Dr Mohd Puad turut mengesa siasatan yang sama dilakukan oleh Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) pula bertindak menyeru supaya memboikot album dan persembahan Jaclyn Victor berikutan dakwaan lagu penyanyi itu tidak sensitif dan tidak menghormati penganut agama lain.

Dilaporkan, Jaclyn dipetik sebagai berkata lagu itu dirakam sekitar 2007 khusus untuk penganut agama Kristian di Sabah dan Sarawak serta pihak gereja.

Menurut Jaclyn lagi, sebagai sebuah negara yang mengamalkan kebebasan agama, isu lagu Harapan Bangsa tidak perlu dipertikaikan.

"Sebagai seorang penganut kristian, rasanya tidak salah jika saya yang beragama Kristian menyanyikan lagu itu.

“Lagipun, ia bukan untuk tujuan komersial. Jadi mengapa perlu mempertikaikan lagu yang sudah lama dirakamkan itu?” soalnya.
Share this article :

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Gosip Terkini - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger