Latest Post :
Home » , , , , » Hafiz Dedah Rahsia Menang Vokal Terbaik AJL

Hafiz Dedah Rahsia Menang Vokal Terbaik AJL

{[['']]}

   

Bukan saja penyanyi Aizat yang melakar sejarah tersendiri pada Anugerah Juara Lagu ke-27 AJL, malam kelmarin. Tidak kurang hebat, Hafiz Suip turut mengekalkan rekod peribadinya apabila untuk kali ketiga berturut-turut menggondol RM10,000 beserta trofi Vokal Terbaik. Kemenangan tersebut diraih hasil penyampaian penuh memukau menerusi lagu Ku Akui. Lagu ciptaan komposer Ajai itu juga turut memenangi tempat ketiga dan meraih RM12,000 beserta trofi.

Bertemu juara Akademi Fantasia (AF7) ni sewaktu di sidang media sejurus usai siaran langsung AJL27, Hafiz menyifatkan kejayaan yang diraih sebagai penyuntik inspirasi untuknya terus berada dalam industri seni ini.

"Saya bersyukur ke hadrat Illahi di atas pemberian yang saya tak boleh lupakan ini. Juga sokongan berterusan dari ibu dan bapa saya, amat saya hargai. Sejujurnya kemenangan ini memberi inspirasi untuk saya terus berada dalam industri seni ini", ujarnya yang turut berentap bersama pasangan, Adira menerusi lagu Ombak Rindu pada malam itu.

Kongsi Hafiz lagi, sebenarnya dia kerap menghadiri kelas vokal oleh guru vokal yang tidak asing lagi, cikgu Shafi.

"Saya selalu ikuti kelas vokal dengan cikgu Shafi. Sebab kadang-kadang kita ni lupa teknik pernafasan dan sebagainya. Jadi, kelas vokal ini macam ulang kaji untuk saya praktikkan apa yang saya pernah belajar dulu," katanya.

Dalam pada itu Hafiz memberitahu kemenangan ini juga sebagai satu cabaran dalam memberikan yang lebih baik buat peminat industri hiburan tempatan. Penyanyi berusia 22 tahun itu berazam mahu menjadikan anugerah yang diraih sebagai 'trademark' untuk dirinya sendiri agar lebih berusaha untuk menampilkan persembahan vokal yang lebih mantap pada masa akan datang.

Mengulas mengenai kemenangan lagu Ku Akui, Hafiz mengakui cukup suka akan lagu ini. Katanya, lagu yang nmebawa tuah kepadanya itu bukan sahaja sekadar lagu tentang percintaan tetapi juga perjalanan hidup seorang insan seni.

Cipta Lagu Untuk Album Baru

Sementara itu dalam perkembangan lain, Hafiz memberitahu dia bakal melancarkan album kedua berjudul Hafiz dalam masa terdekat ini. Memuatkan sebanyak sembilan buah lagu, album tersebut masih mengunapakai khidmat dan kreativiti komposer Ajai juga beberapa komposer terkenal lain.

Menariknya, untuk atrwork kali ini Hafiz tampil dengan taruhan genre baru, lari sedikit daripada genre yang sinonim dengannya sebelum ini iaitu Balada dan Pop.

"Apa yang boleh saya katakan, album ni bergenre alternatif. Saya mencabar diri saya dengan memcuba sesuatu yang baru dengan lari sikit daripada genre Balada dan Pop.

"Selain tu, dalam album ni ada satu lagu ciptaan saya berkolaborasi dengan sepupu saya. Ni juga percubaan pertama saya dalam penciptaan lagu. Lagu tu berjudul Mungkinkah," ujar Hafiz sebelum mengakhiri perbualan.

- mD
Share this article :

Post a Comment

 
Copyright © 2011. Gosip Terkini - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger